Ska en kanin få lida till döds för att jag vill ha en mascara?

Idagens samhälle avlas det fram djur dagligen som endast avlas fram för ett enda syfte, och det är för att bli utsatta för tester. Enligt djurskyddslagen ska dessa djur ha "fötts upp för ändamålet". Det är djurarter så som råttor, möss, marsvin, hamstrar, kaniner, hundar, katter och en del andra djur. Här snackar vi genmanipulerade djur, som dör redan vid födeseln för att dem är så sjuka. Dem här djurens liv består av enbart av att utsättas för tester tills dom blir så sjuka att dem dör. Djur testas i flera områden, men jag tänker ta upp det här med smink för det känner jag mig mest insatt i och kan tala om. 
 
Det finns en del människor som inte tycker att det här är en stor sak eller att det här spelar någon roll för dem. Jag har själv fått höra en kompis till mig säga något liknande så som "ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte, så länge sminket är bra så". Visst, alla har rätt till sina åsikter. Men jag undrar, hur tänker ni? Vad gör att ett djur förtjänar att tillägna sitt liv åt att få mascara och annat smink i ögat så dem blir skadade eller blinda, eller få produkter på huden/pälsen så huden börjar fräta. Varför förtjänar djuren detta? Vad har dem gjort för att bli utsatta för detta? INGENTING! Det är idiotiska människor som utsätter djuren för detta. Djur som inte kan försvara sig själva. Djur som inte kan förhindra att detta sker. Djurs liv som endast går ut på att utsättas tills dem dör av lidande. 
 
Du som tycker att detta är okej, vad hade du gjort om det var just din katt, hund, kanin osv, som blev utsatt för detta? Jag tror inte alla ser hur stort problem det här egentligen här, det handlar inte bara om hundratals eller tusentals djur som lever just pågrund av det här syftet.
 
 
Just nu känner jag hur min puls ökar för att jag blir så förbannad och ledsen. Hur kan folk ha modet att göra det här mot djuren och hur har folk samvetet att inte bry sig om det här. Ni som inte tänker på det här, hoppas ni har gott samvete nästa gång ni använder en bodymist från Victoria Secret eller mascaran från Maybelline.
 
Hade jag som är en människa, utsatt en annan människa för något som hade gjort den blind, fått en persons hud att fräta, eller skada någon så den fick lida tills den dog, då vet vi alla vad som hade hänt. Jag hade INTE fått gå ostraffad, det är en sak vi alla vet. Hade jag gjort detta mot min egna hund hade jag inte heller blivit ostraffad. Men vad i h*lvete är det som gör det hela okej så länge det är ett djur som har "fötts upp för ändamålet"? Den där hunden som har fötts upp för det där hemska ändamålet har exakt lika mycket känslor som oss andra. 
 
När vi köper den där ansiktskrämen från Garnier, mascaran från Maybelline, hårborttagning från Veet, body misten från Victoria Secret, hårfärgen från Schwarzkopf, schampot från Tresemme, så bidrar vi själva till det här. Vi är inte bättre som använder oss av produkterna. Jag har själv köpt av dessa märken självklart innan jag visste allt sånt här. Jag har slutat köpa de märken som testas på djur.
 
Innan jag avslutar så vill jag bara fråga en sak, har den där hunden som "fötts upp för ändamålet" mindre känslor än oss människor eller mindre känslor än hundarna som vi har som husdjur? Kan inte den hunden känna exakt samma smärta och lidande som vilken annan levande varelse som helst?
 
Gör listor på vilka som testas och inte, är det något som inte finns med på listan som någon undrar över så är det bara att kommentera!
 
Vilka testar på djur?
  • Maybelline
  • Max Factor
  • Benefit
  • L'Oreal
  • Clearasil
  • Neutrogena
  • Garnier
  • Mac - Många undrar, är Mac det eller ej? Jo, de säljs på Kinas marknad och där är det lag på att det ska testas på djur innan det säljs där, så dom betalar alltså för att andra ska testa det på djur åt dom så dom inte måste säga att dem själva har testat på djur.
  • Escada fragrance
  • Michael Kors fragrance
  • Ralph Lauren fragrance
  • E.O.S - säljs på Kinas marknad, betalar alltså för att andra ska testa på djur åt dem. 
  • Victoria Secret
  • Dove
  • Sunsilk
  • Tresemme 
  • Yves Rocher
  • Venus
  • Giorgio Armani
  • Dolce & Gabbana
  • Lancome
  • Hugo Boss
  • Lacoste
  • Head n shoulders
 
 
Vilka testar INTE på djur?
  • Anastasia Beverly Hills
  • EcoTools
  • E.L.F
  • Lumene
  • Make Up Store
  • Oriflame
  • Urban Decay
  • Too Faced
  • H&M
  • Wet n Wild
  • NYX
  • Ardell
  • Isadora
  • O.P.I
  • Sleek
  • Nars
  • The Balm
  • Burt´s Bees